اصول نوشتن کپشن حرفه ای در اینستاگرام
درست است که اینستاگرام یک رسانه اجتماعی به منظور به اشتراک گذاشتن تصاویر می باشد، اما اضافه کردن یک متن یا نوشتن کپشن مرتبط و تاثیرگذار در اینستاگرام بر میزان اثر بخشی و جذب نظر مخاطبان بسیار مؤثر می باشد. کپشن جایی است که می توانید در مورد عکس توضیح بنویسید و فالوورهای خود را ترغیب کنید تا کاری را انجام دهند، یا یک کپشن با ماهیت طنز مطالب شما را بیشتر لذت بخش می کند و باعث می شود آنها را به اشتراک بگذارند. در حقیقت هرچقدر که وقت بیشتری برای بالا بردن کیفیت مطالب صفحه خود صرف کنید قطعا تاثیر بیشتری برای جذب مخاطب و افزایش فالوور خواهد داشت و دیگر نیازی نیست به راههای جانبی افزایش فالوور مانند خرید فالوور یا خرید لایک نیاز پیدا کنید.
اگر به پست های اینستاگرام خود اهمیت می دهید و تمایل دارید مخاطبان به عکس منتشر شده و یا کپشن شما واکنش نشان دهند. نمی توانید فقط با یک تصویر ساده یا یک شعر غیر مرتبط آنها را جذب کنید، بلکه نیاز دارید به صورت حرفه ای به کپشن نویسی فکر کنید.
کپشن (Caption)چیست؟
قبل از آن که بگوییم شرایط کپشن نویسی اصولی چیست؟ می خواهیم به مخاطبان تازه وارد در اینستاگرام بگوییم منظور از کپسن چیست؟ و در کجا قرار می گیرد؟ در واقع کپشن متنی است که در زیر پست های اینستاگرامی نوشته می شود تا توضیحات بیشتری درباره پست به مخاطب ارائه دهد. تعداد حروف یا کاراکتر مجاز در کپشن 2200 عدد است و شما می توانید از شکلک های مختلفی در کپشن خود استفاده کنید.
علاوه بر آن شما مجاز به گذاشتن 30 عدد هشتگ در کپشن خود هستید. البته خوب است به این نکته اشاره کنیم که استفاده از موارد گفته شده باید اصولی بوده و بیش از حد استفاده از شکلک و هشتگ نظر مخاطب را جلب نخواهد کرد. در واقع کپشن خوب مخاطب را درگیر کرده و سبب واکنش آنها نسبت به پست شما خواهد شد.
کپشن نویسی یا نوشتن کپشن در اینستاگرام چیست؟
جمله معروفی وجود دارد که می گوید: عکس ها با انسان حرف می زنند و می توانند بهتر از هزار کلمه باشند. شاید تا حدودی این حرف درست باشد، اما در پست های اینستاگرامی این موضوع فرق دارد. شما هنگامی که ویدیو یا عکسی را پست می کنید، باید توضیحاتی را به مخاطب خود ارائه دهید تا هدف شما را از گذاشتن عکس یا هرچیز دیگر درک کند.
درواقع شما با نوشتن یک کپشن خوب هدف خود را به کاربر انتقال می دهید. در صورتی که کپشن شما رضایت کاربر را به همراه داشته باشد، واکنش او را به همراه خواهد داشت. اما نوشتن کپشن آنچنان که متخصصان آن را سخت و دشوار بیان می کنند، چندان پیچیده نیست. در این مطلب اصول کپشن نویسی و نکات مهم آن را به زبان ساده به شما یاد می دهیم.
اهمیت نوشتن کپشن در اینستاگرام
تعدادی از افراد استفاده از کپشن را بیهوده می دانند و تصور می کنند گذاشتن عکس ها و ویدیوهای جذاب برای پست های اینستاگرامی کافی است. این درحالی است که کپشن به دیده شدن پست شما کمک زیادی می کند. هنگامی که شما از کپشن های جذاب استفاده می کنید، ارتباطی قوی میان شما و مخاطبان ایجاد می شود.
این موضوع برای پیج های فروشگاهی اهمیت بیشتری داشته و سبب جذب مشتری ها می شود. در واقع اگر کپشن نویسی اصولی انجام شود، تاثیر کپشن تبلیغاتی شما بیشتر شده و بازدید پیج شما بالا خواهد رفت.
اصول نوشتن کپشن اینستاگرام
در الگوریتم جدید اینستاگرام، میزان بازدید پست های شما در فیدهای فالوورها، بستگی به تعداد لایک ها و کامنت های پست شما دارد. و همچنین به ارتباطی که با پست های کاربران دارید بستگی دارد. به همین دلیل مهم است که برای ساختن یک کپشن عالی وقت بگذارید تا فالوورها را برای شما نگه دارد. رعایت نکاتی که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم به شما کمک خواهد کرد تا در کپشن نویسی تبدیل به یک حرفه ای شوید.
1- نوشتن طرح های مختلف
ابتدا چند طرح مختلف را در ذهن خود مجسم کنید و سپس آن ها را یادداشت کنید. شرح مختصری برای کپشن ها داشته باشید. از دوستان و همکاران خود نظرخواهی کنید. هرچقدر زمان بیشتری را در این مرحله صرف کنید و وسواس بیشتری به خرج دهید قطعا از نتیجه کار هم راضی تر خواهید بود. قبل از منتشر کردن پست، یک بار دیگر متن کپشن را برای خودتان بخوانید. با این کار، نه تنها اشتباهات املایی اصلاح خواهد شد، بلکه فرصتی پیدا می کند تا متن کپشن را به ساده ترین و خواناترین شکل ممکن ویرایش کنید.
2- حجم نوشته خود را در نظر بگیرید
همان طور که می دانید اکثر کاربران اینستاگرام، پست های اینستاگرام را با سرعت زیاد و پشت سر هم نگاه می کنند. در واقع آنها نمی خواهند وقت زیادی را پای خواندن یک مطلب بگذارند. پس بهتر است تا جای ممکن، متن های کوتاهی برای پست های خود بنویسید. البته هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید باید متن پست های شما کوتاه باشد. کاملا طبیعی است که گاهی لازم باشد کپشن های طولانی تر با توضیحات بیشتر بنویسید تا بتوانید تصاویر خود را توضیح دهید و حتی جذابیت آنها را بیشتر کنید. اگر داستان یا مطلب جالبی دارید که مرتبط با تصویر باشد، حتما آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. در صورت جالب و هیجان انگیز بودن مطلب معمولا مخاطبان آن را تا انتها می خوانند.
البته لازم است بدانید که یک کپشن می تواند شامل 2200 کاراکتر باشد، اما کپشن ها بعد از سه تا چهار خط، فیدهای کاربران را قطع می کنند.
3- مهمترین کلمات را در ابتدای کپشن بنویسید
چند خط اول متن خود را به نجوی بنویسید که توجه کاربران به آن جلب شود و کنجکاو شوند تا ادامه آن را بخوانند. زیرا زمانی که کاربر در حال مشاهده آخرین پست های اینستاگرام است، تنها خط اول از هر کپشن را می بیند و برای خواندن ادامه آن باید بر روی گزینه more کلیک کند. این یعنی اگر شروع متن شما به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب نباشد، آنها هیچوقت ادامه آن را مطالعه نخواهند کرد. بنابراین باید دقت ویژه ای در نوشتن ابتدای کپشن های خود بکنید.
4- از هشتگ ها درست استفاده کنید
هشتگ ها عامل بسیار تاثیرگذاری در میزان دسترسی کاربران به پست های شما هستند. در صورتی که حساب شما عمومی است، هر کسی که برای این hashtag ها جستجو می کند ممکن است پست اینستاگرام شما را پدا کند و افرادی که درمورد موضوع مشترک، علاقمندی ها، اتفاقات، برندها و چیزهای دیگر صحبت می کنند را به هم متصل می کند. با اینحال، هیچوقت نباید از آنها بی هدف استفاده کنید. نکته بسیار مهم در استفاده از هشتگ ها میزان مرتبط بودن هشتگ های استفاده شده است. وقتی هشتگ شما به پست ربط چندانی نداشته باشد، به نوعی در حال ایجاد مزاحمت برای کاربران تلقی می شود. چرا که قرار است این پست شما را در جای نامرتبطی مشاهده کنند. مطمئن باشید که بازخورد هیچکس، از چنین برخوردی مثبت نخواهد بود.
نکته مهم دیگر درمورد هشتگ ها این است که سعی کنید از هشتگ های محبوب استفاده کنید. در صورت استفاده کاربر از یک هشتگ، اینستاگرام این موضوع را تشخیص می دهد و سعی می کند مطالبی با هشتگ یکسان را به او نمایش دهد. بنایراین اگر هر چقدر شما از هشتگ محبوب تری استفاده کنید، بیشتر توسط کاربران دیگر دیده خواهید شد.
در صورتی که باید از تعداد هشتگ های زیادی در کپشن خود استفاده کنید سعی کنید هشتگ های خود را از بقیه متن جدا کنید و آنها را در انتهای کپشن قرار دهید و یا همه هشتگ ها را در قسمت کپشن قرار ندهید و بخشی از آنها را در قسمت نظرات وارد کنید.
5- از شکلک ها استفاده کنید
احتمالا در اینستاگرام دیده اید که بسیاری از برندها حتی برندهای کاملا جدی از شکلک ها یا همان ایموجی ها در کپشن اینستاگرام خود استفاده می کنند. آیکون های جذاب کارتونی می توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند و راهی عالی برای انتقال حس و ایجاد هویت در یک کپشن اینستاگرام باشند. در حقیقت استفاده از این شکلک ها باعث می شود تا مخاطب احساس صمیمیت بیشتری با مطلب شما و همین طور برند شما داشته باشد.
6- کال تو اکشن (تشویق مخاطبان به تعامل)
مهم ترین ویژگی ای که صفحه شما باید داشته باشد تشویق مخاطبان به تعامل می باشد. ایجاد تعامل باعث می شود که مخاطب شما، احساس نزدیکی بیشتر با صفحه اینستاگرامتان بکند. در حقیقت تشویق کاربران به تعامل یعنی بالا بردن اشتراک گذاری پست ها در اینستاگرام، استفاده از نوعی اقدام به دعوت یا call to action در کپشن ها می باشد.
در واقع این کار تشویق مخاطب به افعال عملی (action) می باشد تا آن ها را ترغیب به انجام کاری کنند، به جای اینکه بدون انجام هیچ کاری فقط اسکرول کنند. مهمترین بحث در ایجاد تعامل این است که درخواست شما از مخاطب، یا سوالی که از او مطرح می کنید، آنقدری جذاب باشد که بخواهد نسبت به آن واکنش نشان دهد.
برای دعوت به اقدام از چند راه ساده می توانید استفاده کنید:
1. ترتیب دادن یک مسابقه: برای این کار می توانید از مخاطبان خود بخواهید تا برای شرکت در مسابقه یک پست مرتبط با موضوع بگذارند و با استفاده از hashtag شما را در caption تگ کنند. با در نظر گرفتن یک سری قوانین و برگزاری این نوع مسابقات، مخاطبان خود را درگیر خواهید کرد.
2. از مخاطبان خود یک سوال بپرسید: یک سوال را از فالوورهای خود بپرسید یا یک درخواست را با آنها مطرح کنید. برای مثال می توانید یک سوال بله یا خیر از مخاطبان خود بپرسید، یا از آنها دعوت کنید نظر خود را درباره یک موضوع بگویند. هرسوال یا درخواستی هم که داشته باشید، در هر صورت شانس تعامل شما افزایش پیدا خواهد کرد. این کار باعث تشویق مخاطبان و اشتراک گذاری تجربیات آنها می شود و برای اینکه ارتباطات را بیشتر کنید و از فالوورهای خود بیشتر لذت ببرید، به پاسخ کاربران جواب دهید تا شبیه به یک مکالمه شود.
3. دیگران را در کپشن های خود منشن کنید:
اگر شما در پست خود اقدام به معرفی یکی از کاربران اینستاگرام می کنید یا مطلب خود را خطاب به فرد مشخصی می نویسید، حتما با استفاده از علامت @، مستقیما شخص مورد نظر را مخاطب قرار دهید. به این ترتیب خود اینستاگرام، وجود پست شما را به او اطلاع می دهد. پس می توانید مطمئن باشید که او پست شما را خواهد دید و در قسمت کامنت ها ، جوابی برای آن خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که با خطاب قرار دادن یک شخص، به احتمال زیاد دنبال کنندگان این شخص هم پست شما را خواهند دید.
4. هدایت کردن مردم به اینکه bio شما را لینک کنند:
از آنجایی که URLهای قابل کلیک فقط در جعبه تنهای “website” در bio مجازهستند، پروفایل های اینستاگرام بهینه سازی شده، URL مربوط به آخرین مطالب وبلاگ و فیلم های یوتیوب، محصولات، یا پیشنهادات که به آنها شاره می شود را به روز می کند، و سپس به لینک در کپشن های اینستاگرام آنها اشاره می کند. بهتر است از لینک های کوتاه شده استفاده کنید که شامل کدهای ردیابی UTM است، در نتیجه این کار می توانید ببینید که چقدر ترافیک به صفحه اینستاگرام شما آمده است.
5. دعوت به تگ کردن:
فالوورهای خود را تشویق کنید تا پست های شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. و این کار با دعوت آنها برای تگ کردن دوستان خود انجام دهید.
انواع نوشتن کپشن در اینستاگرام
تا این بخش از مقاله به طور کامل به آموزش کپشن نویسی پرداختیم اما خوب است بدانید که کپشن ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به طور خلاصه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
1- کپشن آموزنده
در صورتی که پیج اینستاگرامی شما پیجی علمی است، می توانید نکات علمی و آموزنده را در قالب پست های مختلف و کپشن های جالب ارائه دهید.
2- کپشن پشت صحنه
خوب است بدانید اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم هایی است که به شما امکان می دهد محتوای پشت صحنه را به اشتراک بگذارید شما به راحتی می توانید پشت صحنه آماده سازی محصولات یا محتوای خود را تهیه کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهید. انجام این کار سبب افزایش تعامل شما با کاربران می شود.
3- کپشن با لینک در بیو
بسیاری از کسب و کارها در کپشن پست های خود مخاطبان را به مشاهده لینک ها در بیو تشویق می کنند. این کار سبب آشنایی بیشتر مخاطب با پیج شما می شود.
4- کپشن آموزشی
همانطور که گفته شد، کپشن آموزنده به مطالب علمی مربوط می شود. کپشن های آموزشی نیز مربوط به آموزش یک موضوع می شود مانند آموزش پخت غذا، آموزش ترفندهای نرم افزاری و …
5- کپشن خلاصه
در صورتی که ویدیو یا عکس پست شده گویای همه نکات است، نوشتن کپشن خلاصه و مفید تاثیر گذارتر خواهد بود
6- کپشن های مسابقه ای و دادن هدیه
همانطور که می دانید، قرعه کشی و دادن هدیه به کاربران از جذابیت های این شبکه اجتماعی به شمار می آید. در این روش شرایط مسابقه را برای مخاطبان در کپشن توضیح داده و هدایای برنده ها را تعیین می کنند
7- کپشن های داستانی
یکی دیگر از راه های تعامل با مخاطب، کپشن های داستانی است که برای پیج های کتاب و مجلات کاربرد بیشتری دارد. فقط برای بهبود و زیبایی کپشن، می توانید پاراگراف ها به بندهای کوتاه تر تقسیم کنید.
کلام پایانی نوشتن کپشن اینستاگرام
در این مطلب به طور کامل با اهمیت نوشتن کپشن و اصول آن آشنا شدیم. همه خوب می دانیم که برای رسیدن به یک درآمد خوب در اینستاگرام، تنها نوشتن یکی کپشن حرفه ای کافی نیست و باید نکات زیادی را در نظر بگیریم.
جدیدترین نوشته ها
- افزونه المنتور چیست؟ بررسی مزایا و معایب المنتور 1403/01/26
- 9 راه ورود به اکسپلور اینستاگرام 1403/01/25
- طراحی سایت شبکه های اجتماعی 1403/01/23
- چگونه یک وب سایت ایمن داشته باشیم؟ 1403/01/22
- انواع تبلیغات در اینستاگرام 1403/01/21
دیدگاهتان را بنویسید