بازاریابی اینترنتی چیست؟ | اصول بازاریابی اینترنتی
در دنیای اینترنت هم مانند دنیای واقعی برای فروش محصولات و ارائه خدمات به استفاده از اصول بازاریابی نیاز دارید که در اینترنت بهش بازاریابی اینترنتی می گویند. زیرا رقابت در فضای مجازی هم بسیار زیاد شده و برای هر شغلی با هر نوع مخاطب صدها سایت مختلف وجود دارد که هر کدام سعی می کنند محصول یا خدمات خود را بفروشند و طبیعتا در این میان، سایت هایی برنده هستند که به خوبی رفتار مشتری را بشناسند و با استفاده از اصول بازاریابی اینترنتی بتوانند بیشتر و بهتر خود را در معرض دید کاربران اینترنت قرار بدهند.
برای بازاریابی آنلاین می توان Online Marketing یا Digital Marketing را هم در نظر گرفت که به مجموعه ای از تکنیک های رایگان و غیر رایگان برای معرفی کالا و خدمات به کاربران و جذب مشتریان جدید به منظور افزایش فروش گفته می شود. بازاریابی هر روشی است که بازاریاب تلاش می کند مخاطب و مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل کند.
تصویر و روش ملموس این نوع فرآیند را در مجموعه های سنتی دیده اید. مانند تماس هایی که با شما گرفته می شود برای معرفی محصول یا خدمتی، یا برگه تبلیغاتی که درب منزل خود دریافت می کنید. حال که این فرآیند را تصور کردید می خواهیم آن را در بستر آنلاین توضیح دهیم. همین اتفاق وقتی بر روی بستر وب از طریق روش های مختص خود می افتد و مشتری آنلاین فراخوانی می شود و اتفاقی حاصل می شود که این ارتباط منجر به سوددهی و معامله می شود، می گوییم بازاریابی آنلاینصورت گرفته و شما موفق عمل کردید.
بازاریابی آنلاین هر روش، استراتژی و متد برای رساندن پیام کسب و کار به عموم مردم است. تبلیغات اینترنتی می تواند شکل های مختلفی داشته باشد. برخی استراتژی های تبلیغاتی به جای این که پیام را به صورت واضح به مخاطب انتقال دهند، بر روش های نامحسوس تر برای انتقال پیام تمرکز می کنند. روش بازاریابی اینترنتی یا آنلاین به هر تلاشی برای برندسازی و تبلیغات اطلاق می شود که از اینترنت استفاده می کند. هرکاری که برای بیشتر دیده شدن و افزایش فروش به صورت آنلاین انجام می دهید، در این دسته جای دارد.
بازاریابی اینترنتی چیست؟
زمانی که به جمله « بازاریابی اینترنتی چیست» به گوشتان می خورد یا آن را جایی می بینید، نخستین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ صاحبان مشاغل احتمالابا دیدن آن به یاد وب سایت می افتند؛ برخی افراد به شبکه های اجتماعی فکر می کنند و دسته ای هم به وبلاگ ها. تمامی این ها برای منظور تبلیغات قابل قبول هستند و موارد یاد شده، هر یک به مانند قطعه پازلی است که در کنار یکدیگر مجموعه ای جامع و گسترده به وجود می آورند و ما آن را با نام بازاریابی اینترنتی می شناسیم. متاسفانه، صاحبان مشاغلی که قصد دارند حضور موثری در اینترنت داشته باشند باید قطعه های پازل بسیاری را مدیریت کنند.
به هر عنوان بازاریابی اینترنتی از ملزومات هر نوع کسب و کاری است؛ حتی اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلی فعالیت کنند. با داشتن حضوری موثر در اینترنت می توان تخصص و حوزۀ کاری خود را به دیگران معرفی کرد، به مشتری های راغب جدید دست یافت و به فروش و عرضۀ محصولات و خدمات پرداخت؛ این ها همه در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینۀ بازاریابی می توان به تمامی اهداف یاد شده دست یافت.
روش های بازاریابی اینترنتی
· سئو: روش بازاریابی اینترنتی است و شامل فعالیت هایی می شود که برای کسب رتبه بهتر در گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می گیرد.
· بازاریابی موتورهای جستجو: بازاریابی موتورهای جستجو(Search Engine Marketing |SEM) « جزء روش بازاریابی اینترنتی محسوب می شوند. بازاریابی موتورهای جستجو نسخه پولی بهینه سازی برای وب سایت یا سئو به شمار می آید. بازاریابان با پرداخت هزینه در نتایج جستجوها نمایش داده می شوند و امید دارند که با این روش ترافیک را به سمت محصولات و خدمات هدایت کنند.
· بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا نیز روش بازاریابی اینترنتی است که در آن بازاریابان به تولید محتوای با ارزش برای مشتریان احتمالی آینده می پردازند.
· بازاریابی شبکه های اجتماعی: در بازاریابی شبکه های اجتماعی از یک یا چند رسانه اجتماعی برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط استفاده می شود. در این روش تلاش می شود تا در نهایت کاربران را به سمت خرید محصولات و خدمات هدایت کنند.
· تبلیغات کلیکی: این روش مانند بازاریابی موتورهای جستجو است اما محدود به گوگل و شرکت های رقیب آن نمی شود. بیشتر شبکه های اجتماعی به کسب و کارها اجازه می دهند تا تبلیغات خود را در فیلد قرار دهند و در ازای کلیک افراد هزینه پرداخت کنند.
· بازاریابی همکاری در فروش: بازاریابی همکاری در فروش به نوعی از بازاریابی ارجاعی گفته می شود که در آن با تبلیغ محصولات و خدمات سایر کسب و کارها، درآمد به دست می آورید.
· بازاریابی ایمیلی: برخی بازاریابی ایمیلی را قدیمی می دانند اما این روش همچنان یکی از موثرترین کانال های بازاریابی اینترنتی به شمار می رود. زمانی که مشتریان به شما اجازه ارسال ایمیل را دادند، با ارسال ایمیل در هر زمان می توانید برای آن ها ارزش ایجاد کنید.
اهمیت بازاریابی اینترنتی
اهمیت بازاریابی اینترنتی به این دلیل است که سبب گسترش فضای کسب و کار می شود، و این گشترش زمینه ارتباط با مشتریان بیشتری را فراهم می کند. به کمک بازاریابی اینترنتی می توانید با مشتریان خود از طریق کانال های مورد علاقه آنها ارتباط برقرار کنید. و همچنین اینترنتی این امکان را به شما می دهد که رابطه ای طولانی مدت با کاربران خود داشته باشید. دلایل اهمیت بازاریابی بدین صورت می باشد:
– هدایت بهتر نرخ بازگشت سرمایه
– دستیابی به مخاطب بیشتر
– تعامل با مشتری بدون محدودیت زمانی
– متناسب با هر نوع کسب و کار
مزایای بازاریابی اینترنتی
· بررسی تاثیر کانال های مختلف
یکی از مزایای بازاریابی آنلاین، بررسی کانال های مختلف بازاریابی است. شما می توانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب سایت خود را دنبال کنید و راه های مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب سایت شما طی می کنند، زیر نظر قرار دهید. همچنین می توانید تاثیر کانال های مختلف را بررسی کنید، بازدهی بیشتری دارند و باعث افزایش مشتریان کسب و کار شما می شوند.
· دسترسی سریع و راحت
گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب می شود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک، با محصول شما آشنا شوند و بعد از بررسی محصول مورد نظر را خریداری کنند.
· قیمت بهینه و ارزان
این نوع خدمات و تبلیغات قیمت خیلی پایین تری نسبت به دیگر رسانه ها دارند مثلا رسانه صدا و سیما، رسانه های محیطی، بیلبوردها و … هزینه های بسیار زیادی دربردارند که بازاریابی اینترنتی فرصت خوبی مخصوصا برای استارتاپ ها می باشد.
· مخاطب بدون محدودیت
با استفاده از روش های بازاریابی اینترنتی و این گونه تبلیغاتف مشتری شما محدود به ناحیه خاصی نیست و مجموعه شما در هر مکان و موقعیتی که باشد مشتریان و مخاطبان آن محدود به همان دایره بومی نیست. از همه جای دنیای پهناور کره زمین می توانید بصورت هدفمند مخاطب جذب کنید.
جدیدترین نوشته ها
- افزونه المنتور چیست؟ بررسی مزایا و معایب المنتور 1403/01/26
- 9 راه ورود به اکسپلور اینستاگرام 1403/01/25
- طراحی سایت شبکه های اجتماعی 1403/01/23
- چگونه یک وب سایت ایمن داشته باشیم؟ 1403/01/22
- انواع تبلیغات در اینستاگرام 1403/01/21
دیدگاهتان را بنویسید