دراپ شیپینگ چیست؟ مزایا و معایب Dropshipping
در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی در حال جولان دادن هستند و تمرکز بسیاری از صاحبان کسب و کار روی کسب درآمد از طریق اینترنت است. این کسب و کارها انواع مختلفی دارند که در مقاله جدیدترین روش های کسب درآمد آنلاین به چند مورد از بهترین و متداول ترین کارهای اینترنتی پرداخته ایم. یکی از بهترین کسب و کارهای اینترنتی دراپ شیپینگ (Dropshipping) است که در واقع یکی از پردرآمدترین و بی دردسرترین روش های کسب درآمد از اینترنت نیز به حساب می آید.
در این مقاله قصد داریم کلیه مطالبی که باید در مورد دراپ شیپینگ بدانید را توضیح دهیم. با خواندن این مقاله می توانید با یک روش درآمدزایی آشنا شوید که سود بسیار خوبی دارد و از طرفی هزینه های انبارداری و تأمین محصول را هم از دوش شما برمی دارد. ما شما را با مفهوم Dropshipping، کاربردها، نحوه فرآیند، مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد.
دراپ شیپینگ چیست؟
دراپ شیپینگ یک مدل کسب و کار است که در آن فروشندگان بدون ذخیره کردن کالاها، آنها را به مشتریان خود می فروشند. برای مثال فرض کنید که شما پیجی را در اینستاگرام راه اندازی کرده اید که مختص فروش گوشی است. اما خود شما حتی صاحب یک عدد گوشی نیستید. به عبارتی صاحب هیچ فروشگاه فیزیکی یا انبار فروش عمده این کالا نیستید. اما چطور از این راه درآمدزایی می کنید؟ در واقع شما قرار است به عنوان واسطه بین خریدار و تامین کننده اصلی فعالیت کنید، به این صورت که وقتی مشتری یک کالا یا محصول را از شما خریداری می کند، این تامین کننده شخص ثالث است که سفارش مورد نظر را برای او ارسال خواهد کرد.
در اینجا سه نکته وجود دارد. اول اینکه مشتری قیمتی را که شما مشخص کرده اید، بابت خرید محصول می پردازد، نه قیمت فروشنده اصلی، که این مسئله اگر به خوبی مدیریت شود، می تواند سودآوری فوق العاده ای داشته باشد. از سوی دیگر شما نیازی به سرمایه گذاری در این زمینه ندارید، پس یک کسب و کار کم هزینه ای را راه اندازی کرده اید که با بودجه کم ایجاد شده است. در حالت سوم شما مجبور نیستید خود را درگیر مشکلات و چالش های مدیریت محصولات و ارسال آن ها کنید.
با این اوصاف تنها کاری که باید انجام دهید این است که فروشگاه مجازی خود را در یک یا چند پلتفرم مختلف مثل سایت و شبکه های اجتماعی راه اندازی کنید و تمام تمرکز خود را روی جذب مشتریان بگذارید. اما شما یک کار سخت تر هم پیش رو دارید و آن هم این است که تامین کنندگان قابل اعتمادی پیدا کنید. کسانی که بتوانید بدون نگرانی، با آن ها همکاری طولانی مدت داشته باشید.
فرآیند دراپ شیپینگ چیست؟
فرآیند دراپ شیپینگ (Dropshipping)، به صورت زیر انجام می شود:
- انتخاب محصولات: در این فرآیند، فروشنده بر اساس بازار و مشتریان هدف خود، محصولاتی را انتخاب می کند که می خواهد آن ها را به صورت دراپ شیپینگ بفروشد. انتخاب محصولات باید بر اساس کیفیت، بازار پسند بودن و با قابلیت سوددهی باشد.
- برقراری همکاری با تامین کننده: فروشنده برای خرید محصولات، به تامین کننده یا عمده فروش مراجعه می کند و با آنها قرار دادهای لازم را منعقد می کند. در این قراردادها، شرایط خرید، قیمت گذاری، نحوه ارسال و سایر جزئیات مربوط به فروش مشخص می شوند.
- تبلیغ و فروش محصولات: فروشنده محصولات را در فروشگاه آنلاین خود یا بسترهای دیگر آنلاین مانند بازاریابی شبکه ای (مثل اینستاگرام و فیسبوک) به نمایش می گذارد و آنها را به مشتریان عرضه می کند. این مرحله شامل تبلیغات، بازاریابی و جذب مشتریان جدید است.
- دریافت سفارش و پردازش: هنگامی یک مشتری سفارشی را ثبت می کند، فروشنده آن را دریافت کرده و پردازش می کند. این موضوع شامل بررسی جزئیات سفارش، دریافت پرداخت، ثبت آدرس مشتری و اطلاعات ارسال می شود.
- ارسال محصول: بعد از دریافت سفارش و پردازش آن، فروشنده توسط تامین کننده یا عمده فروش، محصول را به آدرس مشتری ارسال می کند. در این مرحله، اطلاعات ارسال و شماره پیگیری برای مشتری ارسال می شود تا بتواند ردیابی کند که سفارشش در چه وضعیتی قرار دارد.
- پشتیبانی مشتری: در صورتی که مشتری سوال یا مشکلی درباره سفارش خود داشته باشد، فروشنده مسئولیت پشتیبانی و رفع مشکل را بر عهده می گیرد. این شامل ارتباط با مشتری، رفع ابهامات و رسیدگی به شکایات است.
با دراپ شیپینگ، فروشنده تنها به وظایف فروش و پشتیبانی از مشتریان متمرکز می شود و نیازی به مدیریت موجودی انبار، داشتن محصولات و ارسال فیزیکی ندارد که این مدل کسب و کار را ساده و مقرون به صرفه می کند.
مزایای دراپ شیپینگ
دراپ شیپینگ یکی از راه های عالی تجارت برای کارآفرینان مشتاق است، به دلیل این که قابل دسترسی است. با Dropshipping به سرعت می توانید ایده های تجاری متفاوت را در یک اندازه کوچک تر تست کنید که به شما این امکان را می دهد تا درمورد چگونگی انتخاب و بازاریابی محصولات مورد نیاز، چیزهای زیادی بیاموزید. در اینجا دلایلی وجود دارند که نشان می دهد دراپ شیپینگ مدلی عالی برای کسب و کار هست.
- سرمایه گذاری کم
بزرگترین مزیت دراپ شیپینگ به راه انداختن یک کسب و کار الکترونیکی بدون داشتن سرمایه زیاد است. در شیوه سنتی، فروشندگان باید میزان زیادی سرمایه بر روی محصولات خود خرج می کردند.
با این شیوه، نیازی به خرید محصولی ندارید مگر اینکه پول آن توسط مشتری پرداخته شده باشد. بدون هیچ سرمایه گذاری مستقیمی، می توانید شروع به دسته بندی محصولات کنید و با پول کمی تجارت موفقی داشته باشید. به دلیل اینکه پولی برای سرمایه گذاری بر روی محصولات نپرداخته اید، پس ریسک کمتری برای شکست همانند شیوه فروش سنتی دارید.
- به آسانی می توانید شروع کنید
به راه انداختن یک کسب و کار الکترونیکی در زمانی که نیاز به درگیری با محصول فیزیکی ندارید راحت تر است. با دراپ شیپینگ نیاز نیست نگران موارد زیر باشید:
- مدیریت و پرداخت هزینه برای انبار
- بسته بندی و ارسال محصولات
- بررسی سرمایه برای امور حسابرسی
- رسیدگی به محموله های ورودی
- ادامه دادن به سفارش محصولات و ذخیره کردن آن ها
- مخارج کلی کمتر
به دلیل اینکه نیاز نیست با خرید موجودی یا مدیریت انبار درگیر شوید، هزینه های کلی تان کاملا کمتر است. در حقیقت، بعضی از فروشگاه های دراپ شیپینگ موفق، در خانه به کسب و کار خود ادامه می دهند. تنها به یک لپ تاپ نیاز دارند و چند هزینه جزئی برای ادامه کارشان. همانطور که پیشرفت می کنید، این هزینه ها نیز افزایش پیدا می کند اما در مقایسه با شیوه سنتی فروش بسیار کمتر است.
- محل کار منعطف
دراپ شیپینگ را می توانید از هر جایی به وسیله کامپیوتر انجام دهید. تا زمانی که بتوانید با تهیه کنندگان و مشتریان به آسانی در ارتباط باشید، می توانید کارتان را مدیریت کنید.
- انتخاب های بیشتر برای فروش محصولات
از آنجایی که نیاز نیست محصولاتی را که می خواهید بفروشید از قبل بخرید، می توانید مجموعه ای از محصولات مد روز را به مشتریان خود بفروشید. اگر عمده فروش ها گزینه ای را در انبار دارند، می توانید لیستی از محصولات آن ها را بدون هیچ هزینه اضافه ای در فروشگاه آنلاین خود قرار دهید.
- آزمایش آسان تر
دراپ شیپینگ یکی از روش های مفید برای راه اندازی یک فروشگاه جدید و همچنین برای کسانی که می خواهند ذائقه مشتریان را برای محصولات جدید تست کنند، مانند، لوازم جانبی یا یک خط تولید جدید. مزیت اصلی دراپ شیپینگ این است که دوباره امکان لیست کردن و فروش بالقوه محصولات قبل از اقدام به خرید مقدار زیادی از کالاها موجود است.
- مقیاس آسان تر
در یک تجارت سنتی، اگر سه بار سفارشی داشته باشید، سه بار باید کار بیشتری انجام دهید. با استفاده از تامین کنندگان Dropshipping، بیشترین زحمت فرآیند سفارش بر عهده تامین کنندگان است.
رشد فروش باعث ایجاد کارهای اضافه می شود – مخصوصا مربوط به پشتیبانی مشتری- ما مشاغلی که از دراپ شیپینگ استفاده می کنند در این زمینه مسئولیت بیشتری بر عهده دارند.
معایب دراپ شیپینگ
تمام مزایایی که برای دراپ شیپینگ بر شمردیم باعث جذابیت این مدل برای شروع یک فروشگاه آنلاین می شود، یا برای کسانی که می خواهند تنوع محصولات شان را بیشتر کنند. اما همانند تمام راه ها، دراپ شیپینگ هم معایب خودش را دارد. به طور کلی، راحتی و انعطاف پذیری با هزینه همراه است. در ادامه تعدادی از معایب این شیوه را می بینید:
- سود کمتر
سود کمتر یکی از بزرگترین معایب دراپ شیپینگ در یک محیط بسیار رقابتی است. به دلیل اینکه شروع کار با آن راحت است و هزینه های شروع میز کمتر هستند، بسیاری از فروشگاه ها در حال رقابت بر سر بهترین قیمت فروش هستند تا درآمدشان را بیشتر کنند. به دلیل اینکه سرمایه کمی را در این مسیر به کار گرفته اند، پس سود کمتری را برای رشد بیشتر در نظر می گیرند.
- مشکلات فهرست موجودی
اگر تمام محصولات تان را ذخیره کنید، می توانید به راحتی بررسی کنید کدام محصولاتتان موجود هستند. اما زمانی که از انبارهای مختلف محصول تهیه می کنید، که آن ها برای دیگر افراد نیز محصول آماده می کنند، به روز کردن موجودی محصولات یکی از کارهای هر روزه است.
- پیچیدگی حمل و نقل
اگر با تامین کنندگان زیادی کار می کنید- همانند اکثر صاحبان تجارت الکترونیک- محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی شما از طریق تعدادی از دراپ شیپرهای مختلف تهیه می شود. این هزینه حمل و نقل شما را پیچیده می کند.
- خطای تامین کنندگان
آیا تا به حال به خاطر اشتباهی که تقصیر شما نبوده است سرزنش شده اید، اما در هر صورت باید مسئولیت اشتباه را بر عهده می گرفتید؟
حتی بهترین تامین کنندگان دراپ شیپنگ نیز دچار خطا می شوند – خطاهایی که شما مجبورید بر عهده بگیرید و عذر خواهی کنید و تامین کنندگان کم کیفیت یا بسته بندی با کیفیت پایین که می توانند به اعتبار کسب و کار شما آسیب برسانند.
- محدودیت سفارشی سازی و برندسازی
بر خلاف محصولات سفارشی یا چاپی، دراپ شیپینگ به شما کنترل زیادی بر روی محصولات نمی دهد. اغلب، محصولی که از این شیوه به فروش می رسد توسط تامین کننده طراحی و برندسازی شده است.
برخی از تامین کنندگان می توانند تغییرات شما را بر روی محصول اعمال کنند اما باز هم بیشترین کنترل را بر روی محصول دارند. هر تغییر یا اضافات در محصول نیازمند حداقل سفارش است تا برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.
در پایان
در این مطلب گفتیم که دراپ شیپینگ چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد. اگر ابتدای کار هستید و سرمایه زیادی ندارید، شروع کسب و کار به این شیوه مناسب است. ولی تمام جنبه های کار را در نظر بگیرید.
جدیدترین نوشته ها
- افزونه المنتور چیست؟ بررسی مزایا و معایب المنتور 1403/01/26
- 9 راه ورود به اکسپلور اینستاگرام 1403/01/25
- طراحی سایت شبکه های اجتماعی 1403/01/23
- چگونه یک وب سایت ایمن داشته باشیم؟ 1403/01/22
- انواع تبلیغات در اینستاگرام 1403/01/21
دیدگاهتان را بنویسید