بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای؟
نوعی شیوه ی فروش است که در آن کمپانی ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می رسانند و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. در بازاریابی شبکه ای بازاریاب ها بصورت “تبلیغات کلامی” یا “تبلیعات چهره به چهره” اقدام به فروش محصولات می کنند. تحقیقات نشان داده بین 70تا75 درصد از افراد در بازاریابی های شبکه ای به درآمد بالایی دست پیدا نمی کنند.
ایده بازاریابی شبکه ای از فرمول تصاعد گرفته شده و توسط فیثاغورس و اقلیدوس در کتاب معروف “مقدمات” به جهان معرفی شد. اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال 1930 آغاز کرد کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی های دیگر به فروش می رساند.
بازاریابی شبکه ای تفاوت بسیاری با شرکت های هرمی دارد.
شرکت های هرمی محصولی را نمی فروشند و پول های مشتریان را در یکجا جمع می کنند با آن کاری انجام نمی دهند. این شرکتها در بسیاری از کشورها غیر قانونی هستند چون در ازای جذب افراد پول می گیرند. به جز افرادی که در بالای هرم هستند مابقی دست خالی می مانند و پول خود را می بازند.
قانونی بودن بازاریابی شبکه ای:
در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکتهای بازاریابی شبکهای در اکثر کشورها معین شدهاند. در ایران، قانونی یا غیرقانونی بودن یک شرکت بازاریابی شبکهای را وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص میکند
بازاریابی نوعی از استراتژی فروش است که یک شرکت محصولات خودرا بدون حضور واسطه (خرده فروش /عمده فروش ) و حتی بدون تبلیغات مستقیما بدست مشتری می رساند بازاریابی به 2 شیوه ست:
1)کسب درآمد به ازای فروش مستقیم کالا به مصرف کننده
2)کسب درآمد به ازای فروش از طریق زیرمجموعه.
ویژگی اصلی بازاریابی شبکه ای:
اثر تصاعدی: هر فرد از طریق جذب مشتریان جدید و فروش کالا، مجموعه ای با تعداد توزیع کننده را حمایت می کند، هر کدام از این افراد نیز همین نقش را در شبکه توزیع ایفا می کنند.
فلسفه فروش از طریق بازاریابی این است که تعداد بازاریاب هارا زیاد کن تا فروش افزایش یابد و درآمدزایی کنی و سودت افزایش یابد.
بازاریابی دارای حقوق ثابتی نیست هرچقدر بفروشی در ازای آن پورسانت میگیری.در سیستم انگیزشی بازاریابی هرمی و بازاریابی شبکه ای فقط هدف یک چیز است، کسب درآمد بالا و آزادانه.
در جلسات معرفی (پرزنت) نکاتی است که در آن تاکید شده:
1)مالیات ندارد
2)سودآوری سریع
3)درآمد شما سقف ندارد
4)نیاز به هزینه ای از سوی شما نیست و….
در بازاریابی شبکه ای انتخاب سرگروه ها اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می توانید هرزمانی از روز قادر به تماس با آنها و در خواست کمک باشید. میزان راهنمایی و پشتیبانی از سوی سرگروه ها مهم است، بصورتی که شما اگر کسی را وارد سیستم کردید حداقل باید حدود یک ماه او را پشتیبانی کنید تا بتواند کار را به تنهایی ادامه دهد تا در جلسات معرفی شخص دیگر پرزنت انجام دهد.
بسیاری از بازاریابان برای فروش محصولات از اینترنت و صفحه های شخصی استفاده می کنند. در بازاریابی از حسابدارها و وکیل که تخصص هایی در زمینه تجارت شبکه ای دارند کمک بخواهید.
راهکار پیشنهادی FTC (تجارت فدرال آمریکا) پیش از ورود به بازاریابی:
بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکه ای، موارد زیر انجام شود:
- گرفتن سابقه کمپانی
- تحقیق زیاد درباره کمپانی
- پرسش و پاسخ درباره برنامه و موفقیت
- کشف مرزها و محدودیت ها
- ارتباط برقرار کردن با بالاسری ها و گرفتن نشانی و شماره تلفن
- مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد (ذینفع نباشد)
- زمان بگذارید، سریع تصمیم نگیرید
- ببینید که این کار به درد شما می خورد؟
- عاقلانه فکر کردن به اصل موضوع
- کسب اطلاعات درباره بازار محصولات شرکت
سه کار اصلی برای موفقیت طرح بازاریابی شبکه ای:
- توسعه کسب و کار بازاریابی شبکه ای
- تحکیم کسب و کار
- مدیریت کسب و کار
پایداری شرکت های شبکه ای:
قدرت کمپانی های شبکه ای در پنج سال اول مشخص می گردد. یک کمپانی در 2 سال اول فعالیت خود، بیش از 50% احتمال شکست دارد و کمپانی که 5 سال اول به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به 1% خواهد رسید.
در نتیجه می توان گفت بازاریابی نیاز به تلاش زیاد دارد و نمی توان در آن یک شبه راه صد ساله را رفت ولی می توان گفت کاری بسیار سودآور و پردرآمد است.
جدیدترین نوشته ها
- افزونه المنتور چیست؟ بررسی مزایا و معایب المنتور 1403/01/26
- 9 راه ورود به اکسپلور اینستاگرام 1403/01/25
- طراحی سایت شبکه های اجتماعی 1403/01/23
- چگونه یک وب سایت ایمن داشته باشیم؟ 1403/01/22
- انواع تبلیغات در اینستاگرام 1403/01/21
دیدگاهتان را بنویسید