استارت آپ چیست ؟ ویژگی های یک استارت آپ موفق چگونه است؟
استارت آپ چیست
استارت آپ چیست ؟ بیشتر استارت آپ ها در حوزه فن آوری نوین فعال هستند و هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ می نامیم.
استارپ در سال های گذشته وارد ادبیات فناوری کشور ما شده و توانسته انقلاب بزرگی در حوزه فناوری نوین اطلاعات ایجاد کند و براساس یک ایده درآمدزا، سیستمی را تولید کند.
استارت آپ یا به اصطلاح فارسی رویداد شتاب به منظور راه اندازی کمپانی های نوپا تأسیس شده. همانطور که مشخص است در چند سال گذشته شاهد استارت آپ های نوینی بودیم که در حوزه های مختلف بوده و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
نقش استارت آپ ها
نقش استارت آپ ها در بین فارغ التحصیلان بسیار پررنگ است. چرا که استارت آپ در توسعه فناوری در کشورهای مختلف از جمله ایران بسیار اهمیت دارد. کمک بسزایی در کسب و کارهای نوپا و در آخر منجر به اشتغال زایی می شود به طوری که در خیلی از کشورهای توسعه یافته استارت آپ نوعی کسب و کار محسوب می شود.
ولی باید خاطر نشان کرد که در دهه ی اخیر در معاونت علمی ریاست جمهوری و نهاد های گوناگون استارت آپ برگزار شده و نتایج مثبتی از آن دریافت کردند و دیدگاه خوبی نسبت به این کسب و کار دارند. دور نشدن از هدف نهایی در استارت آپ هایی که هرساله به آن افزوده می شود بسیار اهمیت دارد.
تعریف کلی استارت آپ
در تعریف کلی کمپانی استارت آپ مجموعه ای از افراد خوش فکر با ایده های نوین و نوآورانه با کمترین امکانات و هزینه ها و با راه حل هایی می توان وسیله ی تکنولوژی و فناوری نوین را در اختیار این نوع افراد قرار داد امروزه ایده های بسیار عالی موجود است ولی برای تحقق یافتن آنها نیاز به اطلاعات است .مهم ترین رویکردی که باید داشته باشیم این است که چگونه باید یک استارت آپ پویا داشته باشیم؟
مهم ترین اقداماتی که به حیات فعلی شرکت و در مرحله ی بعدی آن که مربوط به گسترش و توسعه شرکت است را تضمین کرد، داشتن مشاور برای راه اندازی کسب و کار جدید و برای کسب مهارت در مراحل اولیه لازم است . برای هر قدمی که می خواهید بردارید و در شروع هرکاری داشتن برنامه ریزی و صبر لازمه ی آن است و بدانیدکه نمی توانید تنهایی راهی به جلو بروید و داشتن یک حامی و تکیه گاه بسیار تأثیر گذار است و در موفقیت شما اهمیت مهمی دارد.
یک استارت آپ ارزشمند باید تمامی موارد زیر را رعایت کند تا بتواند به اهداف خود برسد:
1 -آینده را ببینید: (فراتر از زمان خود فکر کنید)
برای ایجاد یک استارت آپ ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید و به آینده ی آن هدف و ایده فکر کنید که چه تغییراتی در آینده خود و کشور ایجاد می کند و چه مزایا و معایبی دارد. یا به قولی فراتر از زمان خود فکر کنید که برای پیشرفت کشور خود چه کاری می خواهید انجام دهید.
2- کشف کنید: (دنیای اطرافتان به چیزی احتیاج دارد)
نیازهای دنیای اطراف خود را کشف کنید و آنها را بررسی کنید که دنیای اطرافتان به چه چیزی احتیاج دارد و چه کارهایی باید برای برطرف کردن آن انجام دهید تا دنیای بهتری داشته باشید.
3 – یادداشت کنید: (ایده های خود و دیگران را یادداشت کنید)
یکی از مهم ترین و بهترین کارهایی که برای یک استارت آپ خوب باید انجام داد، یادداشت کردن ایده های خود می باشد. چون معمولاً برای اینکه کار به خوبی پیش برود بهترین کار داشتن برنامه دقیق می باشد و این برنامه بر طبق همان ایده نوشته می شود و همچنین باید ایده های دیگران را هم بنویسید تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.
4 – طرح اولیه: (یک طرح اولیه درست کنید)
گام بعدی درست کردن یک طرح اولیه از ایده ی خود می باشد که این طرح باید به گونه ای باشد که وقتی آن را ارائه می دهید، منظور و هدف اصلی شما را به دیگران برساند و آنها را جذب کند.
5 – به نمایش بگذارید: (طرح اولیه را به 100 نفر نشان دهید)
بعد از تهیه طرح اولیه نوبت به ارائه و نمایش دادن طرح می رسد. در ابتدا باید طرح را به تعداد محدودی ارائه دهید. به طور مثال به 100 نفر نشان دهید و نظرات و پیشنهادهای آنها را بشنوید تا بتوانید طرح خود را بهبود ببخشید.
6 – شفافیت: (طرح اولیه را آنقدر بازنویسی کنید تا بهتر بتوانید ایده تان را نشان دهید)
برای بهتر نشان دادن یک ایده آنقدر باید طرح اولیه خود را بازنویسی کنید تا دیگران ایده تان را بهتر درک کنند، یا اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم تا زمانی که به شفافیت کامل برسیم باید به بازنویسی طرح خود ادامه دهیم.
7 – شریک: (یک شریک برای خودتان انتخاب کنید)
برای آن که بتوانید زودتر به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید یکی از راه کارها انتخاب شریک کاربلد و ماهر برای خود است. این کار می تواند به نفع شما باشد. او می تواند به شما در ایجاد و بهبود طرح بهتر کمک کند تا موفق شوید.
8 – ثبت ایده: (ایده یا برند خود را به صورت حقوقی ثبت کنید)
برای اینکه بتوانید ایده خود را براحتی و بدون مشکل ارائه دهید باید آن را به صورت حقوقی و با یک برند مختص به خود ثبت کنید و بعد از آن به کار خود ادامه دهید.
9 – سرمایه گذار: (همزمان با اینکه نسخه اصلی کارتان را تولید می کنید، یک سرمایه گذار پیدا کنید)
حال وقت آن رسیده که نسخه اصلی کارتان را تولید کنید. اما این نکته را نباید فراموش کنید که برای کارتان حتماً یک سرمایه گذار پیدا کنید. این سرمایه گذار باید با طرح شما آشنایی داشته باشد و همیشه همراه شما باشد چه هنگام سود و چه هنگام ضرر در کار نباید شما را تنها بگذارد.
10 – بشناسانید: (همه باید بفهمند که چه چیزی ارائه دادید)
برای اینکه همه بفهمند چه چیزی ارائه داده اید باید طرح خود را بشناسانید، یعنی باید به گونه ای برای دیگران طرح خود را توضیح دهید که همه هدف شما از ایجاد طرح را بفهمند و با آن آشنا شوند و بدانند که طرح شما دقیقاً چه چیزی را ارائه می دهد.
11- جذب کاربر: (سعی کنید کاربر جذب کنید. ببینید آیا جذب ایده تان می شوند؟)
پس از انجام همه مراحل بالا و ثبت ایده خود باید به دنبال آن باشید تا با سعی و تلاش، کاربر جذب ایده خود کنید که خود همین جذب کاربر از مهم ترین نکات پیشرفت و موفقیت ایده می باشد. جذب کاربر کار مشکلی است و ممکن است به نتیجه نرسید و نتوانید کاربری جذب کنید. اما نگران نباشید و ناامید نشوید شما می توانید یک بار دیگر ایده تان را معرفی کنید، همگانی کنید و باز هم ارائه بدهید و این کار را تا زمانی که کاربرانی ثابت برای خود پیدا نکردید ادامه دهید.
به طور مثال شرکت AirBnB سه مرحله این کار را انجام داد تا نتیجه گرفت. و اما اگر موفق شدید و کاربر جذب کردید هنوز کارتان تمام نشده و باید باز هم تلاش کنید تا به نتیجه برسید و موفق شوید. برای این موضوع باید چند کار را به صورت مداوم انجام دهید تا نتیجه بگیرید، که آنها به این صورت می باشند که ابتدا 1000 کاربر جذب کنید، سپس سعی کنید هر هفته به طور ثابت حدود 5% به تعداد کاربران بیافزایید و این کارها را به همین صورت به مدت 4 سال ادامه دهید. آن موقع است که می توانید امیدوار باشید بعد از 4 سال کاربرانتان به حدود 25 میلیون نفر برسند و در آن حالت می توان به شما تبریک گفت که موفق شدید به هدف خود برسید.
معرفی چند نوع استارت آپ:
- کسب و کار نوپا مبتنی بر تکنولوژی های نوین
- استارت آپ مبتنی بر فناوری اطلاعات
- کسب و کار نوپای خانگی
- کسب و کارهای نوپای آینده نگر
- کسب و کارهای نوپای ایجاد کننده تحول در بازار
جدیدترین نوشته ها
- افزونه المنتور چیست؟ بررسی مزایا و معایب المنتور 1403/01/26
- 9 راه ورود به اکسپلور اینستاگرام 1403/01/25
- طراحی سایت شبکه های اجتماعی 1403/01/23
- چگونه یک وب سایت ایمن داشته باشیم؟ 1403/01/22
- انواع تبلیغات در اینستاگرام 1403/01/21
دیدگاهتان را بنویسید