اینباند مارکتینگ چیست؟
فرض کنید دوست صمیمیتان به مناسب تولد خود، یک مهمانی گرفته است. یکی از افراد حاضر در مهمانی به طور ناگهانی میان حرفهای دیگران با یکدیگر پریده و فضای دلنشین و خوب مهمانی را به هم میزند، در حالی که فرد دیگری در گوشهای ایستاده و از لحظه لذت میبرد. این فرد سعی میکند قبل از این که وارد صحبت با دیگران شود، اعتماد آنها را با رفتار مناسب به خود جلب کند. اگر قرار بود با یکی از این افراد صحبت کنید، کدام را ترجیح میدادید؟ مسلماً نفر دوم. توصیف اینباند مارکتینگ دقیقاً همانند نفر دوم است.
تعریف اینباند مارکتینگ
اینباند مارکتینگ یکی از زیرشاخههای نسبتاً جدید از دیجیتال مارکتینگ است که اخیراً بیش از پیش مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است. هدف از این نوع بازاریابی جذب مشتریان با ارائه محتوا یا تجربیاتی است که برایشان ارزشمند هستند. در این نوع بازاریابی ما به نیاز و تقاضای آنها دقت کرده و سپس با ارائه محتوا یا تجربه مرتبط، آنها را به سمت برند، محصول یا خدمات خود جذب میکنیم.
با اینباند مارکتینگ، به راحتی میتوانید مخاطبان هدف خود را با ساختن یک رابطه سالم بر اساس نیازها و علایق با آنها، از غریبه به مشتری تبدیل کنید. اینباند مارکتینگ با بسیاری از جنبههای بازاریابی دیجیتال همگام است. با استفاده از این تکنیک بازاریابی؛ شما محتوای مورد نظر مخاطب را تولید کرده، با مشاوره سئو از متخصصان این حوزه محتوا را سئو میکنید و همچنین میتوانید آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
اینباند مارکتینگ شامل چه کانالهای بازاریابی است؟
- بلاگ سایت
- کتابهای الکترونیکی
- وبینارها
- پستهای شبکههای اجتماعی
- ویدیوها
- اینفوگرافیکها
- اخبار
- صفحات فرود
- محتوای تولیدشده توسط کاربران
همه ما دوست داریم که تمام این کارهای طراحی گرافیکی، توسعه سایت، تولید محتوا و مدیریت شبکههای اجتماعی را انجام دهیم، اما کار بسیار سخت و زمانبری خواهد بود. به همین علت، بهتر است در صورتی که میخواهید در تمام این زمینهها حرفی برای گفتن داشته باشید، از مشاوره دیجیتال مارکتینگ با آژانسهای حرفهای و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.
چرا اینباند مارکتینگ مهم است؟
مخاطبان امروزی نسبت به سالهای گذشته بسیار متفاوت هستند. علاوه بر تغییر ذائقه و سلیقه محتوایی آنها، به لطف حجم بسیار زیاد اطلاعات موجود در اینترنت، آنها باهوشتر شدهاند. امروزه نمیتوانید تنها با قرار دادن چند متن تبلیغاتی در کانالهای مختلف، مخاطبان را مجاب به خرید از خود بکنید.
یکی از دلایل ظهور اینباند مارکتینگ هم همین است. در بازار امروزی برای موفقیت، ارزش پیشنهادی شما باید احترام و در اولویت قرار دادن مخاطبان باشد. به همین علت در این شیوه بازاریابی ما به جامعه هدف خود چیزی را که میخواهند ارائه داده و بدین صورت به صورت طبیعی اعتماد آنها را جلب کرده و اعتبار کسبوکار خود را از دید آنها بیشتر میکنیم. تنها در این صورت است که میتوانیم محصول یا خدمات خود را به آنها ارائه دهیم.
مزایای استفاده از اینباند مارکتینگ
با جذب مشتریان احتمالی به صورت طبیعی و بدون نیاز به ایجاد مزاحمت برای آنها با تبلیغات مختلف، اینباند مارکتینگ به کسبوکار شما بستری برای رشد و شکوفا شدن را ارائه میکند. این روش بازاریابی مزایای بینهایت زیادی دارد و ما به چند مورد از مهمترینها اشاره خواهیم کرد:
- همهچیز اختصاصی است: مخابره یک پیام بازاریابی همگانی به جمعیت زیادی از مخاطبان، فقط زمان و هزینه شما را هدر میدهد. با اینباند مارکتینگ، تمرکز اصلی شما هدف قرار دادن مخاطبانی است که محصولات و خدمات شما مطابق با نیازها و علایق آنهاست.
- صرفهجویی در هزینهها: با تمرکز بر روی تولید محتوای باارزشی که مشتریان را به کسبوکار شما علاقهمند میکند، اینباند مارکتینگ میتواند نسبت به بسیاری از شیوههای بازاریابی، هزینه کمتری داشته باشد. به لحاظ آماری، لیدهای تولید شده پس از 5 ماه استفاده از اینباند مارکتینگ، 80 درصد ارزانتر شیوههای دیگر بازاریابی و تبلیغات هستند.
- لیدهای تاییدشده بهتر و نرخ تبدیل بالاتر: مخاطبان شما یک سری سوالات و چالشها دارند که میخواهند پاسخشان را پیدا کنند. با جستجوی این سوالات، اینباند مارکتینگ محتوای شما را که با این سوالات تطابق دارند را در میان دیدگان آنها قرار میدهد.
از آنجایی که شما مشغول رفع چالشها و سوالات مشتریان احتمالی خود با ارائه اطلاعات باارزش هستید، احتمال این که آنها علاقهمند به محصولات و خدمات شما باشند بیشتر خواهد بود. با این شیوه بازاریابی، میتوانید در زمان و مکان مناسب در مقابل مخاطبان هدف خود بوده و بدین ترتیب میزان ترافیک ورودی، لیدهای تاییدشده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. - افزایش آگاهی از برند و اعتماد: با تولید محتوای باکیفیتی که مناسب با نیازها و سلیقه مشتریان احتمالی است، میتوانید همیشه جلوی چشمان آنها بوده و بدین صورت اعتبار خود را در صنعتی که در آن فعالیت میکنید، افزایش دهید. با افزایش اعتبار میتوانید آگاهی مخاطبان از برند خود را افزایش داده و یک قدم از رقبا جلوتر باشید.
- استفاده از چند کانال بازاریابی: تولید محتوای باکیفیت فقط به صورت متنی امکانپذیر نیست. برای این که همیشه جلوی چشمان مشتریان باشید؛ باید از انواع محتواها مانند پستهای بلاگ، ویدیوها، پستهای شبکههای اجتماعی، اینفوگرافیکها و … در کانالهای مختلف بازاریابی استفاده کنید. تنها در این صورت است که شانس دیده شدن و شنیده شدن پیام برند شما افزایش پیدا خواهد کرد.
اینباند مارکتینگتدوین استراتژی اینباند مارکتینگ
متخصصان اینباند مارکتینگ میدانند که عامل موفقیت در استراتژیهای تدوین شده در این روش بازاریابی، نه تنها جلب توجه مخاطبان بلکه ایجاد یک رابطه بلندمدت با آنهاست. برای انجام این کار به نحو احسن، این چهار مرحله را باید اجرایی کنید.
1 – جذب
در این مرحله میخواهیم افراد مناسب را در زمان مناسب با استفاده از محتوای باارزش که میتواند شما را به عنوان متخصص صنعت معرفی کند، جمعآوری کنیم. با دنبال کردن مراحل زیر، میتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
- تولید و انتشار محتوای باارزش به صورت بلاگ، ویدیو و …
- تدوین استراتژی سئو با هدفگیری کلمات کلیدی که مرتبط با برند و محصولات شما، مشکلاتی که حل میکنید و موضوعاتی که مورد علاقه جامعه هدفتان است، هستند.
- انتشار محتوا به صورت مستمر در شبکههای اجتماعی برای افزایش دسترسی و تعامل با مشتریان احتمالی.
2 – تعامل
در این مرحله میخواهیم با مخاطبان جذب شده تعامل برقرار کرده و اطلاعات و راهحلهای مورد نظرشان را از طریق خبرنامهها، فرمهای ثبت نام، کتابهای الکترونیکی و … ارائه کنیم. بدین صورت اعتماد آنها را بیش از پیش جلب کرده و میتوانیم محصولات و خدمات خود را به آنها بفروشیم.
- مخاطبان خود را تشویق به ثبت نام در خبرنامه کنید.
- استراتژی محتوایی را برای محتواهای طولانیتر مانند کتابهای الکترونیکی و آموزشها تدوین نمایید.
3 – بستن معامله
پس از جذب و تعامل با مشتریان احتمالی؛ حالا وقت آن رسیده که در این مرحله از شیوههای مختلف بازاریابی (مانند ایمیل مارکتینگ) استفاده کرده و آنها را به خرید نزدیک کنیم.
4 – خوشحال کردن
یکی از مزایای اینباند مارکتینگ این است که مشتریان را پس از خرید رها نمیکند. در این مرحله باید مطمئن شوید که مشتریان شما خوشحال و راضی هستند و بدین صورت آنها را تبدیل به نمایندگان کسبوکار خود بکنید. با استفاده از نظرسنجیها، نقد و بررسیها، آموزش استفاده از محصولات و … میتوانید این کار را انجام دهید.
- از نظرسنجیها برای گرفتن فیدبک از مشتریان استفاده کنید تا آنها بدانند که نظرشان برای شما اهمیت دارد.
- از ابزارهای تحلیلی و شبکههای اجتماعی استفاده کرده تا میزان موفقیت استراتژی خود را سنجیده و در صورت نیاز، تغییراتی را در آن ایجاد نمایید.
محتوای باکیفیت، تنها راه شروع قدرتمند اینباند مارکتینگ
همانطور که در این مقاله متوجه شدید؛ اینباند مارکتینگ راهکاری موثر برای جذب و تعامل با مخاطبان هدف، ایجاد روابط بلندمدت با آنها و رشد کسبوکار شماست.
قبل از شروع اما، باید شناخت کاملی از مخاطبان هدف خود و چیزهایی که جستجو میکنند، داشته باشید. زمانی که خواستهها و نیازهای آن را شناختید، میتوانید با تولید محتوای مرتبط با این موضوعات شروع کنید. با انجام این کار، کم کم میتوانید خود را به عنوان یک مرجع معتبر در صنعت خود مطرح کرده و دل مشتریان را به دست آورید. از اینجا به بعد، فقط باید بنشینید و از موفقیت خود لذت ببرید!
جدیدترین نوشته ها
- افزونه المنتور چیست؟ بررسی مزایا و معایب المنتور 1403/01/26
- 9 راه ورود به اکسپلور اینستاگرام 1403/01/25
- طراحی سایت شبکه های اجتماعی 1403/01/23
- چگونه یک وب سایت ایمن داشته باشیم؟ 1403/01/22
- انواع تبلیغات در اینستاگرام 1403/01/21
دیدگاهتان را بنویسید