تاثیر هوش مصنوعی در سئو تولید محتوا

این روزها رشد وب سایت ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. مدیران سایت ها در تلاشند که سایت خود را در نتایج گوگل به بالاترین رتبه های ممکن برسانند. از این رو بازار سئو بیشتر از قبل مورد توجه قرار دارد. از طرفی دیگر، هوش مصنوعی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. رشدی که باعث شده پیش بینی هایی درباره نفوذ این فناوری به تمام بخش های تکنولوژی انجام شود. سئو در حال حاضر با استفاده از ربات و خزنده های مختلف به نوعی از هوش مصنوعی بهره می برد. اما آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین سئو . متخصصان آن شود؟ تاثیرات هوش مصنوعی بر سئو چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.
هوش مصنوعی و سئو
با افزایش محبوبیت موتورهای جستجو برای کاربران و همچنین افزایش رقابت میان سایت های مختلف در فضای مجازی، گوگل تصمیم گرفت که برای امتیازدهی و رتبه بندی مناسب سایت ها، کیفیت، اصالت، صحت و دقت را ملاک بررسی های خود قرار دهد. در همین جهت، گوگل سیستم ها و الگوریتم هایی را راه اندازی کرد که هرکدام در زمینه ای خاص، یک سایت را بررسی می کنند. تمام این روش ها و الگوریتم ها بر پایه هوش مصنوعی بنا شده اند. پس درست است که بگوییم تاثیر هوش مصنوعی در سئو یک تاثیر مستقیم و همه جانبه می باشد. چند نمونه از تاثیرات هوش مصنوعی بر سئو را در زیر بیان خواهیم کرد:
-
- درک ماشین از رفتار انسانی
- پردازش تصاویر
- فایل صوتی و ویدئو
- شناسایی اصالت محتوا
از هوش مصنوعی در سئو چه استفاده هایی می شود؟
کلمات کلیدی: برای تحقیق در خصوص کلمات کلیدی شما به وقت و زمان زیادی نیاز دارید. ابزارهای مختلفی در اختیار خواهید داشت و با استفاده از آنها می توانید کلمات مورد نیاز خود را پیدا کنید. تمامی این ابزارهای تحقیقی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و بدون آن کمکی به شما نخواهند کرد.
استراتژی سئو: با استفاده از هوش مصنوعی می توانید به گوگل یا موتورهای جستجو استراتژی سئوی خود را بفهمانید. امروزه هوش مصنوعی برای ساخت و پرداخت استراتژی سئو بسیار اهمیت دارد.
تولید محتوا: تولید محتوا مهم ترین ابزار شما برای بهبود سئو است. از این رو بی شک از هوش مصنوعی در آن استفاده می شود اما چگونه؟ پس از نوشتن بسیاری از ابزارهای آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارند که محتوای شما را از نظر بصری، نگارشی و… بررسی می کنند و ایرادات آن را نیز رفع می کنند.
کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت
برای اینکه با کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت بیشتر آشنا شویم باید الگوریتم های تاثیرگذار و بی تاثیر هوش مصنوعی در سئو سایت را بررسی کنیم. از الگوریتم های تاثیرگذار بر کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در سئو سایت می توان به دو الگوریتم Hummingbird و penguin Algorithm اشاره کرد و الگوریتمی که تاثیری بر کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت ندارد الگوریتم Hilltop Algorithm می باشد که در ادامه توضیح مختصری درمورد هر یک خواهیم داد.
الگوریتم هیلتاپ (Hilltop Algorithm)
یکی از قدیمی ترین الگوریتم هایی گه سایت های معتبر و حرفه ای را شناسایی می کند الگوریتم هیلتاپ است، این الگوریتم به شناسایی صفحات تخصصی برای شناسایی سایت های معتبر استفاده می شود. در واقع هدف Hilltop Algorithm این است که صفحات حرفه ای برای رتبه بندی بهتر را شناسایی کند. این الگوریتم از سایت های معتبر بک لینک له دست آورده و با این کار به سایت ها کمک می کند تا در بالاترین رتبه در گوگل دیده شوند زیرا برای شناخت سایت های با کیفیت از دایرکتوری ها به عنوان یک منبع معتبر استفاده می کند. اما این الگوریتم با تمام ویژگی هایی که دارد نمی تواند جزء آن دسته از الگوریتم هایی باشد که بتواند نقش هوش مصنوعی را در گوگل بتواند اجرا کند.
الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)
برای رسیدن به نتایج مطلوب در جستجو گوگل و اینکه نتیجه به دست آمده با خواسته کاربران مطابقت داشته باشد، به این نیاز است که از الگوریتم های مختلف هوش مصنوعی در سئو استفاده شود. گوگل این امکان را دراختیار سئوکاران قرار داده و الگوریتم های بسیاری را ارائه داده است. یکی از این الگوریتم های مهم هوش مصنوعی که نقش مهمی را در بالا بردن رتبه سئو ایفا می کند، الگوریتم پنگوئن است. از مهم ترین الگوریتم های به روزرسانی Penguin Algorithm است که نقش مهمی در کاربرد هوش مصنوعی در سئو و تاثیر هوش مصنوعی در سئو سایت را نشان می دهد. الگوریتم پنگوئن یر روی سایت های غیر مفید تمرکز می کند، علاوه بر این سایت هایی که بک لینک زیادی خریداری کرده اند یا محتوای بی کیفیت تولید می کنند را شناسایی می کند.
این الگوریتم همچنین سایت های که از سئو کلاه سیاه استفاده کرده اند را شناسایی کرده و با این کار سعی می کند که سایت های با کیفیت را در صدر موتور جستجوی گوگل قرار دهد. از آنجایی که سئو سایت دیگر مانند گذشته راحت نیست، بنابراین یک سئو کار حرفه ای باید با افزودن به دانش و تجربه خود دیدی بهتر و عمیق در تاثیر هوش مصنوعی در سئو داشته باشند.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)
یکی دیگر از الگوریتم هایی که در کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت نقش دارد و تاثیر هوش مصنوعی در سئو را هویدا می کند الگوریتم مرغ مگس خوار است. الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird در سال 2009 با هدف افزایش نتایج گوگل به عنوان جدیدترین الگوریتم بهبود نتایج گوگل معرفی شد.
این الگوریتم تمرکز خود را روی عباراتی که کاربران جستجو می کنند گذاشته و به گوگل این امکان را می دهد که آن را تجزیه و بررسی کند و همین موضوع باعث شده که کاربران برای پاسخ به سوالاتی که در جستجوی آن ها هستند به راجتی دسترسی داشته باشند. هدف این الگوریتم این است که نتایج واقعی تر و کامل تر برای کاربران نمایش داده شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید الگوریتم مرغ مگس خوار برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل این دو الگوریتم پاندا و پنگوئن معرفی شده است.
مزیت های هوش مصنوعی برای بازاریابی محتوایی
1) پردازش داده ها
اگر نتوانید مجموعه داده های بزرگ را تجزیه و تحلیل و آن ها را به بینش تبدیل کنید، تمام داده های جهان هم به دردتان نمی خورد. AI به پردازش حجم عظیمی از داده ها که به طور روزانه از اقدامات مشتریان شما جمع آوری و ذخیره می شوند کمک می کند.
2) پیش بینی رفتار مشتری
تلاش برای درک رفتارهای مشتریان کار آسانی نیست. بازاریابان سالهاست برای پیش بینی اقدامات مخاطبان هدف خود تلاش می کنند. هوش مصنوعی می تواند رفتارهای گذشته مشتریان را تجزیه و تحلیل کند و از آن اطلاعات برای شخصی سازی سفر مشتری استفاده کند. بدین ترتیب، شما و تیمتان این امکان را خواهید داشت که مراحل بعدی سفر مشتری را درک کنید.
3) انجام فرآیندهای خودکار
برخی از فعالیت های حوزه دیجیتال مارکتینگ، روزمره، تکراری و وقت گیر است. هوش مصنوعی، فرآیندهای تکراری (مانند ارسال ایمیل یا تولید برخی گزارش های آماری) را از وظایف تیم شما حذف می کند و به کارمندان اجازه می دهد روی کارهای مهم تر تمرکز کنند.
4) مدیریت محتوا
یکی از کارهای خسته کننده که بازاریابان زمان زیادی می گیرد، مدیریت محتواست. بررسی آخرین اخبار و دریافت به روزرسانی های نشریات و رسانه ها به منظور الهام گرفتن از آنان در محتوای خود، مهم است. هوش مصنوعی کار جستجو را انجام می دهد و می تواند روند را از ابتدا تا انتها سرعت بخشد. تمام پست های وبلاگ و مقالات را براساس علایق و کلمات کلیدی جست و جو می کند تا منابع مناسب را به صندوق ورودی شما بیاورد.
5) استانداردسازی محتوا و گردش کار
پلتفرم های مدیریت محتوای هوشمند می توانند به ساده سازی فرایندها از برنامه ریزی تا تولید وتوزیع محتوا، به ویژه در تیم های بزرگ تر کمک کنند. آن ها همچنین می توانند هویت برند پیام رسانی را در قالب های محتوا و رویکردهای بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی استاندارد کنند.
6) بهبود عملکرد سئو
آنچه گفتیم، در نهایت به بهبود عملکرد سئو و بهینه سازی راحت تر و دقیق ترسایت برای موتورهای جست وجو می انجامد. بازاریابان می توانند از فناوری AI برای کلمات کلیدی ایده بگیرند و از آن ایده ها برای خلق محتوای وبلاگ و شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
7) امتیازدهی محتوا
ابزارهای AI به شما کمک می کنند تا محتوای خود را رتبه بندی کنید و امتیاز دهید تا ببینید چگونه می توان محتوای قبلی را بهبود بخشید و بهینه سازی کرد. طبق امتیاز محتوا، می توانید روی بهبود همان جنبه ای که به عنوان یک مشکل شناسایی شده است تمرکز کنید و بدین ترتیب، در وقت شما صرفه جویی می شود.
نقاط ضعف هوش مصنوعی برای تولید محتوا
با تمام مزیت هایی که برشمردیم، تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی محتوایی، از جنبه منفی هم قابل ارزیابی است.
- هوش مصنوعی برای ارائه نتایج مورد انتظار همچنان به نظارت انسانی، سرپرستی و ویرایش نیاز دارد.
- محتوای تولید شده توسط AI، کیفیت پایین تری نسبت به محتوای دست ساز دارد و در متاثرکردن مخاطب، از جذابیت کمتری برخوردار است.
- محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند کیفیت کلی محتوای موجود در اینترنت را کاهش دهد و امکان انعکاس احساسات، صداها و دیدگاه های گوناگون در محتوا را پایین بیاورد. AI می تواند تعصب ایجاد کند و به کاهش امکان کشف سایت ها، منابع خاص، صدای متخصصان و تنوع وب منجر شود.
- و در نهایت، محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی قابل کشف و شناسایی نیست و حتی می تواند توسط موتورهای جست و جو جریمه شود.
سخن پایانی
برمبنای آنچه درمورد تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی محتوایی گفتم، در مجموع AI را نباید تهدیدی برای مشاغل خود در نظر بگیریم، بلکه باید از آن به عنوان یک ابزار ارزشمند در ایجاد گردش کار بهتر و اجرای کمپین های بازاریابی مؤثرتر استفاده کنیم. فراموش نکنیم که AI تلاش های انسان را تکمیل می کند، گردش کارها را بهبود می بخشد و ما را با حرکت به سمت آینده ی بازاریابی و فناوری، خلاق تر می کند.
پس سعی کنیم در شغل خود بی وقفه رشد کنیم، همواره به روز بمانیم و از AI برای شکوفایی خلاقیت های خود بهره ببریم. همکاری با هوش مصنوعی می تواند لذت بخش باشد.
جدیدترین نوشته ها
- نحوه زنده کردن پیج مرده اینستاگرام 1402/07/08
- 10 هاستینگ برتر ایرانی در سال 1402 1402/07/05
- نرم افزار هوش مصنوعی برای اندروید و IOS 1402/07/03
- نحوه دانلود از اینستاگرام 1402/07/01
- چجوری استوری جذاب بگذاریم؟ 12 ایده خلاقانه استوری اینستاگرام 1402/06/28
دیدگاهتان را بنویسید